onsdag 17 mars 2010

Viltolyckan

Igår när vi åkte hem från kalaset i Linköping, hände det igen.... Det kom ett rådjur från ingenstans å ville ta sitt liv. Helt ensam kom den upp framför bilen. Jag hann å bromsa in lite, men kommer man i dryga 90 å du hinner se rådjuret i 3 sekunder innan det smäller så är det helt omöjligt att bromsa, så mycket kommer jag allt ihåg sen man läste om bromssträckor i olika hastigheter. Det märkliga var att det kändes som rådjuret lunkade fram, sökte bilen å ville bli träffad. Det blev en rejäl smäll, å när jag vände om för att se vart rådjuret tog vägen ( inte helt lätt att vända på en 90-väg i total mörker) låg det där intill vägrenen helt livlös. Det märkliga var att när den kom mot bilen kändes den så stor, men när jag fick se djuret ligga vid vägkanten såg den så liten ut.... Turligt nog avled den i samma sekund som den blev träffad, vet inte vad jag skulle gjort ifall den låg där och sprattlade.... Ringde och anmälde olyckan. Lyckligtvis klarade vi oss i bilen utan några som helst skador, bilen däremot blev skadad fram... Kunde i alla fall märka ut platsen med en plastpåse från ICA Kvantum... Tycker ändå det är märkligt att den kom helt själv, totalt ensam. Jag fattar inte en bil åker förbi på några sekunder men ändå hinner djuren hoppa upp på vägen precis innan, varför kunde den inte ha väntat i 3 sekunder???

2 kommentarer:

  1. Tur att det gick bra med er!! Kramar

    SvaraRadera
  2. Ja,usch. Verkligen jättetur att det gick bra med er inne i bilen!! Kram till er

    SvaraRadera