måndag 3 maj 2010

Gruffe börjar bli stor

Idag var sista besöket på BVC för Alvas del, eftersom hon börjar skolan till hösten. Eller F1:an då, men det känns så stort. Vår lilla gruffe har blivit så stor. Alva fick smeknamnet gruffe ganska så tidigt... Alva hade ju lite problem med magen när hon var liten bäse. Skrek oftast precis innan hon åt, eftersom hon var hungrig. Var hon dessutom vaken då hon ätit klart, skrek hon ett tag då med, antagligen för att hon ätit för snabbt och på så sätt svalt mycket luft. För att underlätta detta blev det oftast så att jag låg ner när jag ammade Alva, dels för att det inte skulle rinna så fort och dels för att hon oftast slumrade till en stund efter maten, vilket i sin tur resulterade i att hon slapp känna av magknipet. Det kändes även bättre för mig, så jag hoppas och tror faktiskt att jag gjorde det rätta. Alva tog ju inte napp förrän hon var 8 månader=) Hursomhelst när hon precis skulle äta och vi lagt oss i sängen, liksom gruffade och bökade hon runt eftersom hon var så ivrig att äta, därav namnet gruffe=) Gruffe är helt enkelt Alva för oss. Märkligt hur man kan få ett smeknamn som inte har något med tilltalsnamnet att göra. Jag säger gruffe minst en gång om dagen till henne tror jag. Kanske inte blir så populärt när hon kommer i tonåren=)
Allt såg bra ut på BVC, hon följde sin kurva både i längd och vikt.
118 cm lång och 20 kg är hon nu lilltjejen.
Lite intressant att vetaeftersom man inte har koll på detta. I detta hus finns ingen våg, det har sina orsaker. Och jag anser faktiskt att det är helt onödigt. Man ser med ögat ifall man ser sund ut. Inte med hjälp av siffror på en våg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar