lördag 26 september 2009

Nallen ADAM

Nallen Adam, så heter vår nya familjemedlem. Han blev en del av familjen Elebring/Larsson i natt, då färden gick till Västervik med ambulans. Usch...

Jag kom hem från jobbet vid 21.30 då hade Alva precis somnat, hade varit lite småhängig under eftermiddagen men inga märkbara sjukdomssymtom. Jag såg klart en film som jag somnat ifrån kvällen innan. Drog på en gemensam film, men vid ca 23.00 kom Alva upp. Gråtandes å klagade på magont å halsen. Så hon fick lite å dricka å vi följde med henne ner till vårt sovrum. Men ganska omgående märkte vi att alva andades väldigt annorlunda mot vanliga fall, liksom kippade efter luft. Gick inte över fast vi satte oss upp. daniel ringde sjukvårdsupplysningen å förklarade Alvas tillstånd. De lyssnade på Alvas andning genom telefonen. De frågade ifall hon haft "Krupp" någon gång, vilket hon aldrig haft. De trodde det kunde vara "Falsk Krupp" å sa att vi skulle ringa på ambulans, vilket vi gjorde. Ambulansen var här på 10 min ungefär. Medans vi väntade stod vi ute på trappen å redan där började det lätta lite. Väl inne i ambulansen fick Alva ligga i en "säng" å jag satt bakom. Bredvid Alva satt ambulanssjuksköterskan Tina. Superbra. Alva var väldigt lugn hela tiden, vilket även lugnade mig. Hon fick andas i syrgasmask med något luftvidgande läkemedel, å hon va så duktig lilla tjejen. Gjorde precis som Tina sa. Precis innan hon fick syrgasmasken kollades puls å blodtryck. Man sätter på några "elektrodnypor" på naglarna, men eftersom Alva hade nagellack på alla naglar så fick det bli runt fingret istället. Sedan berättade Tina att alla barn som åker Ambulans får en nalle, vilken Alva kramade hela vägen till Västervik. "Krambjörnen" som vi tagit med oss hemifrån låg också i famnen. När vi kom in till akuten så märkte jag att alva andades betydligt lugnare, vilket var en otroligt lättnad. För er som känner till vår Bulgarienvistelse för 2½ år sedan, förstår säkert vilken panikkänsla som infinner sig hos en själv som förälder när Alva får andningsproblem.... På sjukhuset gjordes en undersökning med ett "hemlo" till läkare. ska det va så svårt för "vanliga" sociala människor att bli läkare? Hursomhelst trodde han att det rörde sig om ett astmaanfall. Om det var ett astmaanfall orsakat av förkylning eller vanlig astma går inte att konstatera efter 1 gång så det återstår att se. alva fick även dricka Betapred innan vi fick åka hem. de tabletterna har vi alltid hemma med tanke på Alvas allergi.
Idag har det varit bättre men hon fick lite medicin innan hon somnade eftersom andningen verkade ansträngd igen. Nu sover hon i vår säng med fönstret öppet, å hon andas faktiskt helt normalt=) Ligger å kramar om inte "Krambjörnen" utan "Adam". Det var det hon ville han skulle heta. När vi väntade på doktorn frågade jag ifall det var en tjejnalle eller en killnalle, å Alva sa att det var en killnalle. Vad ska han heta då, frågade jag. ADAM sa hon då å smålog....
Å det gör jag med när jag tänker på att hon gav nallen namnet ADAM. =)

2 kommentarer:

  1. Och jag sitter här och gråter... Alva är ju helt underbar. Att hon döper nallen till Adam är ju så gulligt. Fy vad jobbigt det måste ha varit och är. Tänker på er!!

    Kramkram

    SvaraRadera
  2. Inte ska du väl gråta Ronja, allt är bra nu. De leker å bråkar här hemma som vanligt nu =) Att nallen fick namnet Adam gör att jag börjar gråta när jag tänker på det=) Alva kunde valt vilket killnamn som helst, men hon valde Adam. Att hon tänkte på sin lillebror just i den stunden...Det är syskonkärlek det!!!!!
    KRAMAR

    SvaraRadera